כיום, עם התפתחות שוק חברות הביטוח, אנו נמצאים בעיצומה של תחרות בין חברות הביטוח על כיסם של בעלי הרכבים. לכן חשוב לבחון ולבדוק אילו הצעות מציעות חברות הביטוח, בטרם חותמים על ביטוח רכב. רכשתם את רכב החלומות שלכם? על מנת שתוכלו לנהוג בו יש לבטח אותו. ישנם שלושה סוגי ביטוחים, וחשוב לדעת מה הוא כל ביטוח, ומה יש לבדוק בהצעות של חברות הביטוח. כל בעל רכב מחויב לבטח את עצמו ואת רכבו. אילו סוגי ביטוחים קיימים? מה חובה לעשות, ומה צריך לבחון כאשר עושים ביטוח רכב? כל מי שהיה מעורב בעבר בתאונה דרכים בה רכבו נפגע יודע עד כמה האירוע יכול להיות מלחיץ עד טראומתי, גם כאשר הוא עצמו לא נפגע כלל בתאונה . תחילה שומעים את המכה שהרכב מקבל כתוצאה מהמפגש עם הרכב השני, ולאחר מכן מתחילות התהיות : כיצד לא שמנו לב, הרי נסענו במהירות המותרת, מבטנו היה כל הזמן על הכביש, איך בכל זאת קרתה התאונה ? בשנים האחרונות בוחרים אנשים רבים לנסוע לחו"ל ולשכור רכב. שכירת הרכב מאפשרת להם להגיע בכוחות עצמם לכל מקום, לא להיות תלויים בתחבורה ציבורית, וחשוב מכך, להגיע אל מקומות אשר לא בהכרח ניתן להגיע אליהם בעזרת תחבורה ציבורית. לשם השכרת רכב יש צורך לעשות ביטוח רכב לחו"ל, הן עבור הרכב והן עבור עצמנו. אנשים העוברים תאונת דרכים חייהם וחיי משפחתם הופכים קשים מנשוא. מי שעובר תאונה עובר טראומה שקשה לתאר. מדובר לא רק בפגיעות פיזיות קשות, אלא גם בטראומות נפשיות, שקשה מאוד להשתחרר מהן. לכן התמיכה בנפגעי תאונות הדרכים צריכה להיות מוחלטת, בוודאי כאשר מדובר במימון תקופת השיקום שלהם. על מנת לנהוג ברכב אשר זה עתה רכשנו עלינו לבטח אותו בביטוח חובה. חוקי מדינת ישראל מחייבים אותנו לעשות ביטוח זה כבעלי רכב, ועלינו לחדש אותו בכל שנה בחברת הביטוח שלנו. ביטוח חובה הוא אחד מביטוחי הרכב אשר מטרתם להגן על בעל הרכב מפני תביעות אפשריות של מי אשר נפגע מן הרכב. רכישת רכב מחייבת את הנהג בכמה פעולות נוספות לפני שיוכל גם לנהוג ברכב ולא רק להיות בעל רכב. אחת הפעולות הנדרשות כדי לנהוג ברכב היא ביטוחו בביטוח מקיף. ביטוח שמכיל את כל רוב האירועים בהם רכבנו יכול להיות מעורב. ביטוח זה נעשה במסגרת חברת הביטוח שלנו, כחלק מהביטוחים לרכב. כל מי שעבר פעם תאונת דרכים עם רכבו יודע עד כמה מצב זה יכול להיות נעים ולא פשוט הן בעת התאונה והן לאחריה. אומנם אנו יכולים להיות זהירים ולשמור שלא לגרום לתאונות, אך מאחר ואין זה תלוי רק בנו- על מנת להקל את המצב מומלץ שלפחות חברת הביטוח תהיה חזקה וטובה יותר על מנת שהטיפול אחרי התאונה לא יהיה קשה וארוך. כאשר אנו מעורבים בתאונת דרכים הדבר הראשון שאנו חושבים עליו הוא האם הנוסעים שעמנו או אנו נפגענו בתאונה, והאם הרכב שלנו נפגע. אם לא נפגענו אנו יכולים להתפנות לבדוק את מידת הפגיעה ברכב. אנו יודעים שלא משנה מה מידת הפגיעה ברכב- יש מי שישלם על כך- חברת הביטוח כמובן, וזאת בעזרת ביטוח צד ג' של הנהג אשר פגע בנו. בדיוק כפי שחברת הביטוח שלנו הייתה משלמת אילו אנו היינו הרכב הפוגע. הרכב שלנו הוא אמצעי התחבורה הנוח ביותר. הוא גם הרכוש היקר ביותר שבבעלותנו, אחרי הדירה שלנו כמובן. לרובנו יש רכב- אם פרטי ואם כזה שניתן לנו על ידי מקום העבודה שלנו. אנחנו משתדלים לשמור עליו, אך לא תמיד תלויים הדברים בנו. כרכוש העומד מחוץ לבית ונוסע על הכבישים הצפופים של ארצנו, הרכב שלנו פגיע מאד: הוא עלול להיפגע כתוצאה מתאונה או מפגעי טבע, להיגנב או אף לפגוע באחרים. אחת ההחלטות הקשות והחשובות שאנו מקבלים אחרי שאנו רוכשים רכב היא עם איזו חברת ביטוח לעבוד. החלטה זו יכולה להשפיע רבות על האופן בו ננהג, אך יתרה מזו, על האופן בו הרכב יהיה מטופל, על האופן בו אנו נהיה מטופלים, וכמובן, על מד הדאגה שלנו בימים בהם נחזיק ברכב ונצטרך לדאוג לו. ביטוח מקיף כל מי שרוכש רכב מחויב לעשות ביטוח רכב . לכן חשוב שיהיו בידיו התשובות הנכונות, בטרם הוא הולך לעשות ביטוח לרכב שלו . עבור בעל רכב, אחת ההחלטות הקשות ביותר היא בחירה של חברת ביטוח אשר בה הם יערכו את פוליסות ביטוח הרכב שלהם. תוצאות החלטה זו ישפיעו עליו למשך שנה שלמה, שנת הביטוח, ולעיתים החלטה זו תהיה קריטית ברגעים הכי קשים עבור בעל הרכב, רגעים כמו גניבת רכב או, חלילה, תאונת דרכים. יחד עם החורף מגיעות הסכנות השונות בכביש. נהיגת חורף ידועה כדבר שונה באופן מהותי מנהיגה בכל שאר ימות השנה. נהיגת חורף היא נהיגה בתנאים מסוכנים, לא שגרתיים ולא נוחים, והיא נהיגה קשה יותר. לכן יש להכין את עצמנו ואת רכבנו לנהיגת חורף, על מנת שלא נמצא את עצמנו,חלילה, מבלים את הקיץ בבית החולים, ואת רכבנו משותק במוסך. לא פעם אנו קוראים בעיתונים על תרמיות ביטוח: אנשים אשר מנסים לעשות כסף קל על חשבון חברת הביטוח שלהם. עצם העובדה שאנו קוראים על כך בעיתונות או שומעים על כך במהדורות החדשות מראה שתרמיות אלו לא הצליחו, והמרמים נתפסו. כמובן שאין זה אומר שאין תרמיות ביטוח, אך לכולם ברור שישנם מצבים בהם חברת הביטוח מבינה שהיא מרומה ושאין היא צריכה לשלם לתובע. מי שעוקב אחרי מוספי הרכב למיניהם יודע שזה זמן רב כלי הרכב שלנו אינם עוד רק לצורכי נסיעות. כיום הם משמשים אותנו להרבה יותר מזה. הם יכולים להיות משרד, הם יכולים להיות תחליף לבית לזמן קצר, השאלה איזה תחליף אנו רוצים שהם יהיו. לא לחינם שר שלמה ארצי לפני כמה שנים: "המכונית היא בית". רגע אחרי התאונה אנו שואלים את עצמנו: למה עשינו את זה? למה נסענו מהר מדי? למה לא האטנו? למה לא אותתנו בזמן? השאלות האלה באות ,לצערנו, תמיד רגע אחרי שאנו גורמים לתאונה, וחס וחלילה פוגעים במישהו או נפגעים בעצמנו. באותם רגעים אנו מבינים ביתר שאת את החשיבות של נהיגה זהירה. מבין שלושת הביטוחים שנאלץ כל בעל רכב לעשות ישנו ביטוח שהמדינה מחייבת אותו בו. זהו ביטוח חובה. ביטוח זה מטרתו להגן על נוסעים והולכי רכב מפני נהיגה לא זהירה של הנהג. בעזרת ביטוח זה דואגת המדינה שהיא לא תהיה היחידה שתשתתף בהוצאות הטיפול והשיקום של נפגעי תאונות הדרכים. אחד המקצועות החשובים ביותר בתחום הביטוח, הן עבור המבוטח והן עבור חברת הביטוח, הוא השמאי. השמאי הוא מי שמחליט מהי מידת הנזק באם הוא נגרם, והוא זה אשר מדווח לחברת הביטוח כמה עליה לשלם עבור האירוע. בכל ביטוח רכוש שהוא מקצוע השמאי מהווה את אחד מן המוקדים של הביטוח עצמו, אך כאשר מדובר בתחום ביטוח רכב- מקצוע השמאי תופס מקום מרכזי ביותר.
|