מי שהולך לתיאטרון או צופה בסרטי אימה או מדע בדיוני לא יכול שלא להתפעל כל פעם מחדש מיכולת האיפור הקיימת כיום בשוק. אנשים אשר בחייהם נראים צעירים, עם פנים רכות ונעימות למראה, נשים שגילן מתחת לעשרים, שלושים או ארבעים, כולם נראים על במות התיאטרון או בסרטים כמו עברו טרנספורמציה מהירה, והינם זקנים, או שפניהם עברו השחתה רצינית, כזאת שאנו מכירים שקוראת במציאות כתוצאה מתאונות דרכים או פיגועים.
האיפור בסרטים ובהצגות הוא אחד הגורמים להצלחת הקולנוע והתיאטרון מאז ומתמיד. היכולת של השחקן להיות מאופר באופן כזה שלא יכירו אותו, או לפחות שיהפוך אותו להיות מקבילה של הדמות אותה הוא משחק בצורה אמינה ומשכנעת, גורמת לקהל הצופה בסרטים או הצגות להאמין שאכן הדמות אותה הוא משחק היא אמיתית, ואין הוא שחקן.
הדבר החשוב ביותר באיפור הוא היכולת לשכנע את הצופה שאין מדובר באיפור אלא בדבר האמיתי. כך כאשר מאפרים שחקן צעיר וגורמים לו להיראות זקן, כך כאשר מאפרים שחקן וגורמים לו להיראות פצוע או מדמם. אם אנו, הקהל, חושבים שמראה זה הוא אמיתי, ומרגישים דבר מה כלפיו בגלל המראה שלו, הרי שהמאפרים עשו את שלהם.
האיפור הוא מרכיב רציני ומשמעותי בתיאטרון ובקולנוע. בלעדיו השחקן יכול להיכנס לדמות אך לעולם הוא לא ייראה הדמות בעצמה. שחקן לא יכול לשחק את פרנקנשטיין כאשר הוא לא נראה כמוהו. אי אפשר לדמיין סצינה של מלחמה בלי שהשחקנים ידממו או יהיו מאופרים כמו חבורת חיילים שרצה שעות בתוך בוץ. האיפור הופך את הסרט או ההצגה למה שהיא.
על מנת להיות מאפרים בתחום התיאטרון והקולנוע יש ללמוד בקורס איפור וקוסמטיקה. קורסים אלה מלמדים את כל תורת האיפור, מהאיפור הפשוט ועד האיפור עבור הצגות וסרטים. בקורסים אלו לומדים כיצד להתמודד עם מצבים שונים שנתקלים בהם, כיצד לעבוד עם החומרים השונים, וכיצד יש לאפר בצורה הטובה ביותר, שלל דמויות על שלל שחקנים שמשחקים אותן.