GOOGLE על רגל אחת
איך מגיעים לשם ? במילה אחת, רלוונטיות. ביותר ממילה אחת, הפסקאות הבאות יעזרו לכם להבין איך לכבוש פסגות תוך כדי הבנת הלוגיקה שמאחורי GOOGLE.
מה זה GOOGLE ?
השאיפות של גוגל הן להביא את האינפורמצייה הרלוונטית ביותר במהירות הגבוהה ביותר לכל גולש באשר הוא מתוך כל האינפורמצייה הקיימת ברשת האינטרנט ומחוצה לה.
איך GOOGLEעושים את זה ?
GOOGLE מאחסנת את כל האינפורמצייה הקיימת באינטרנט למחשב על שמורכב ממאות אלפי מחשבים אשר נמצאים בבעלות חברת גוגל, מאנדקסים (מסדרים) את האינפורמצייה בצורה לוגית ומכינים את התשובות מראש עוד לפני שנשאלות כל השאלות.
התשובות לכל השאלות האפשריות מתפזרות בין שרתי החברה המרכזיים שנמצאים בכל מדינה, וכאשר נשאלת שאלה (חיפוש בגוגל) השרתים המרכזיים מספקים את התשובות (תוצאות חיפוש) ובלחיצה על התשובה הנבחרת, מופנה הגולש אל האתר או אל אחד ממאות אלפי מחשבי גוגל שמאחסנים עותקים של אתרים.
מה זה עוזר לי ?
אם ברור שגוגל מחפש רלוונטיות, כל מה שצריך לעשות זה להיות יותר רלוונטי בשביל לטפס בתוצאות החיפוש. אז כל מה שצריך להבין זה את דרך מדידת הרלוונטיות ע"פ GOOGLE.
משולש הרלוונטיות
GOOGLE ממיין את כל האתרים ברשת במשולשים של פרמטרים, שבמרכז המשולש נמצאת המילת חיפוש וכל צלע של משולש נמדדת ע"פ אורכה (איכותה).
שטח המשולש שבמרכזו נמצאת מילת החיפוש, נמדד בכל רגע נתון מול שטחי משולשים של אתרים מתחרים על אותה מילת החיפוש.
האתר לו המשולש בעל השטח הגדול ביותר ימוקם במיקום הגבוה ביותר.
המשולש המרכזי:
פרמטרים עיקריים לצלע "מבנה ותוכן"
מיכלול הפרמטרים של צלע מבנה כולל בתוכו בעיקר אלמנטים אשר נקבעים ע"י מנהל האתר \ מנהל התוכן ובמקרה של אתרים מבוססי 2WEB גם ע"י התוכן שמוכנס ע"י הגולשים.
הפרמטרים העיקריים המשפיעים על אורכה של צלע מבנה ותוכן הינם:
- מבנה ארכיטקטוני נכון של האתר
מבנה נכון של אתר צריך לאפשר לגולש להתמצאות ברחבי האתר ולהגיע ממקום למקום באתר בצורה נוחה ולוגית תוך כדי השארת שובל בזרימת האתר אשר יאפשר לרובוט החיפוש של גוגל להגיע לכל עמוד באתר עם הבנה היכן הוא נמצא בכל רגע נתון, ולאן הוא יכול להגיע בכל צעד בין עמודי האתר.
יש לזכור שלא כמו הגולשים, הרובוט של גוגל עדיין אינו מזהה את התוכן של תמונות, קבצי פלאש וכפתורי ג"אווה, ולכן רצוי להשתמש בכמה שיותר טקסט ו HTML ובמקרים של תמונות יש לסמן אותן במאטה-טאגס.
מבנה העמודים באתר משתנה בין אתר לאתר ע"פ תחום העיסוק של האתר וכמות התוכן. ככלל אצבע לאתר צריכות להיות לפחות 3 רמות בהיררכיה. עמוד בית (שורשים) >> עמודי תחום (גזע) >> קטגורייה (ענפים) ככל שהאתר יגדל בכמות התכנים ובכמות הנושאים, גובה ההיררכיה תיגדל איתו >> תתי קטגורייה (עלים) >> ועוד..
רצוי לאזן את כמות התכנים בין ענפי העץ של האתר, ובחלק מהמקרים גם ליצור קישוריות בין ענפים או עלים במידה ויש רלוונטיות בין העלים.
ככל שהאתר יהיה בנוי בצורה נוחה יותר לגישה של הגולש ושל הרובוט של גוגל, כך לגוגל יהיה יותר קל למצוא את החומרים באתר ובהמשך לאנדקס אותם בצורה מהירה יותר.
לדוגמא:
אתר מכירות של מוצרי החשמל >> במדידה של גוגל על מילת חיפוש "טלוויזיות"
במידה והאתר יהיה בנוי ברמת היררכיה אחת הכוללת בעמוד הבית עשרות סוגים של טוסטרים, מפזרי חום, מערכות, כסאות ובין השאר טלוויזיות. גוגל יעריך ש "טלוויזיות" הוא חלק שולי באתר ומתערבב עם מאות סוגים של מוצרים (מילות מפתח) ולכן לא ייתן לאתר מיקום גבוה באף אחד מהתחומים.
לעומת זאת אם אותו אתר יכלול תחום שנקרא טלוויזיות >> טלוויזיות SONY >> 37 אינץ
גוגל יסרוק את האתר ויבין שיש לאתר ענף ראשי בתחום ותחתיו עשרות\מאות עמודי תוכן רלוונטיים לטלוייזיות, ולכן יעריך את האתר יותר בהקשר למילת החיפוש טלוויזיות.
- כמות ומיקום התוכן הקיים באתר הרלוונטי למילת החיפוש במרכז המשולש
ככל שכמות התוכן באתר תהיה יותר רלוונטית למילת החיפוש שבמרכז המשולש, ואזור התוכן הרלוונטי יהיה קרוב יותר לשורשי האתר (עמוד הבית) כך גוגל יעריך יותר את הרלוונטיות שבין תוכן העמוד למילת החיפוש.
בדוגמא שראינו לעיל, תחום הטלוויזיות נמצא בעמוד הבית ותחתיו עשרות עמודי תוכן הכוללים את מילת החיפוש טלוויזיות. לעומת זאת, מילת החיפוש 37 אינץ נמצאת על עלה בגובה העץ וקרוב לוודאי אינה מכילה עשרות עמודים בנושא 37 אינץ. במקרה זה צלע הרלוונטיות תהיה משמעותית גדולה יותר במילה "טלוויזיה" לעומת המילה "37 אינץ)
- קישוריות בין מילת החיפוש לעמודים רלוונטים באתר
על מנת שגוגל והגולשים יוכלו להגיע לכל \ רוב התוכן הנמצא באתר שקשור למילת החיפוש הרלוונטית, יש צורך ליצור זרימה נוחה בין עמודים הקשורים בשרשרת מילת החיפוש.
דוגמא לזרימה טובה באתר אפשר למצוא בוויקיפדיה, שם בכל עמוד נבחרות 5-15 מילים מתוך התוכן אשר מקושרות לעמודים הרלוונטים אליהן. קישוריות בין מילים לעמודי תוכן הופכים את ארכיטקטורת האתר מדו-מימדית לרב מימדית ויוצרת אפשרויות אינסופיות למסלולי גלישה באתר.
כמו בכל דבר גם כאן רצוי לא להגזים, ולקשר מקסימום 2% מכמות המילים בכל עמוד לעמודי תוכן רלוונטים. במקרה ואין עמודי תוכן רלוונטים לא לקשר.
תגיות: קידום ממומן | קידום אורגני | קידום בגוגל