מבחן פסיכומטרי מבוסס על שלושה חלקים: חלק מתמטי, חלק באנגלית והחלק שמיועד לפתח חשיבה מילולית. חלק זה הוא אשר בנוי שונה מכל מה שהכרנו עד כה, שכן הוא בנוי מהיכרות עם אוצר מילים בעברית, הבנתן ופירושן, והן מקטעי קריאה שנועדו לפיתוח ההבנה, והסקת קשרים לוגיים מנתונים שונים.
כיצד מפתחים חשיבה מילולית? החלק הקל בפרקים אלו של מבחן פסיכומטרי הוא החלק של אוצר המילים. בחלק זה יש לשנן ולזכור את המילים ופירושן, על מנת שנוכל לבחור בפירוש הנכון והמדויק המוצע לנו מבין אפשרויות לכל מילה ומילה. לשם כך נותנים לנו מכוני הפסיכומטרי ספר עם כל אוצר המילים שיש במבחן, וכרטיסיות אשר נועדו לרישום המילים ושינונן.
הבנת הנקרא במבחן היא הם תוצר של היכולת שלנו להבין את הכתוב ולהסיק מתוך הכתוב את התשובות הנכונות לשאלות שבמבחן. לשם כך יש צורך בריכוז רב, קריאה מהירה אך מדוקדקת של הקטע והבנת השאלות שאנו נשאלים. קריאה נכונה של הקטעים תאפשר לנו להבין אותם בצורה הנכונה.
החלק הקשה בחשיבה המילולית הוא הסקת קשרים לוגיים בין שני נתונים שניתנים לנו, ואמורים להיות דומים לקשר אחד שנמצא בשאלות. למשל: כששואלים אותנו על הקשר בין נביחה לבין כלב, ואם בתשובות נמצאות האפשרויות יללה- חתול, מכונית- נסיעה, דלת- מפתח, נבין שהקשר בין נביחה לבין כלב היא כמו בין יללה לבין חתול, שכן בשניהם נעשית פעולה קולית.
כמובן שדוגמא זו היא פשוטה מדי, ואיננה דומה לשאלות הנשאלות במבחן, אך הקשר דומה.
כדי להבין את הקשרים הלוגיים יש לפרש אותם באופן הפשוט ביותר שאנו יכולים: הבנת הפעולה המתבצעת, הבנת התוצאה הנוצרת, ומה ההפרש ביניהם. האם יש משתנה מקשר או שמדובר בקשר ישיר בין השניים? לשם כך יש צורך בדמיון וביכולת להמשיל את הקשרים לדבר המוכר לנו. כך נוכל להבין את הקשר בין המשתנים בצורה הפשוטה ביותר.
מכוני פסיכומטרי נוהגים להסביר לתלמיד כיצד ליצור קשרים אלה מן הבסיס, דרך אירועים מציאותיים או דרך דוגמאות שיגרמו לתלמיד להבין בדיוק למה הקשרים דומים. צריך לזכור שבעת המבחן יש לנו 25 דקות לכל פרק. מצד אחד- מדובר בזמן ארוך מספיק כדי לחשוב בצורה נכונה, ומצד שני- אם אנו נתקלים בבעיה שאין אנו רואים את הפתרון שלה, עדיף לעבור לשאלה הבאה ולא להתעסק בשאלה זו, על מנת לא לבזבז זמן יקר במבחן.