מדינת ישראל קבעה שביטוח חובה הוא ביטוח שכל בעל רכב צריך לעשות בטרם יעלה על הכביש. החלטה זו נועדה על מנת להגן על הנוסעים ברכב, הולכי הרגל, או הנהג והנוסעים אשר מעורבים בתאונה עם בעל הרכב. בעזרת החלטה זו מקלה המדינה על עצמה את הטיפול בנפגעי תאונות דרכים , ומטילה חלק מן האחריות על הנהג אשר ביצע את התאונה.
ביטוח חובה נקבע על ידי משרד האוצר, על פי מדדים שונים. מדדים אלו כגון: סוג הרכב, שנת הייצור שלו, פוטנציאל הסיכון של הרכב וכמובן עברו התחבורתי של הנהג משתכללים לכדי סכומי כסף אשר אותם על בעל הרכב לשלם מדי שנה. סכום זה משולם לחברת הביטוח בה עורכים את ביטוח החובה. לרוב ביטוח זה יהיה חלק ממערכת הביטוחים לרכב.
ביטוח הרכב מכסה פגיעות בגוף או בנפש אשר נגרמות על ידנו כלפי נוסעים, נהגים או הולכי רגל. הביטוח משלם עבור טיפולים רפואיים או נפשיים הנדרשים עקב הפגיעה, ובנוסף לכך הוא משלם גם את הוצאות השיקום השונות אשר נדרשות אחרי הטיפול. זאת במטרה לאפשר לנפגע לחזור במהירות האפשרית אל שגרת חייו.
ביטוח חובה מכיל גם תשלום עבור אובדן כושר עבודה , פיצוי עבור ימי עבודה אבודים ופיצוי עבור כאב וסבל אשר נגרמו לו כתוצאה מהפגיעה. תשלומים אלה נקבעים כמובן לפי מדד של חברת הביטוח ועל פי ההוצאות שהנפגע נאלץ לשלם. בעל הרכב, דרך ביטוח החובה, מחזיר בכך לנפגע על פגיעתו ומאפשר לו לא להיפגע מבחינה כלכלית כתוצאה מהתאונה.
ביטוח חובה הוא הדרך של הנהג הפוגע לעזור למי שנפגע ממנו ואיננו בהכרח מבוטח מפני תאונות מסוג זה. להבדיל מתאונה שבה רק כלי הרכב נפגעים, ואז ישנם ביטוחי צד ג' או ביטוח מקיף המבטיח שהרכב יחזור להיות תקין, הרי שכאן מדובר על ביטוח אשר דואג לרווחת הנוסע או הולך הרגל, ומאפשר לו להיות מטופל מבחינה רפואית או נפשית ולהשתקם במהירות, על מנת שיוכל לחזור לתפקד ולא להיות לנטל על משפחתו או על המדינה.