כמו כל פונקציה באינטרנט, כך גם אתרי השוואת מחירים נבע מצורך חברתי, ובא לבצע תהליך שקודם לכן היה מסורבל ולא פשוט: אם לפני היות אתרי השוואת מחירים נאלצנו לבצע סקר שוק בעצמנו או, לחלופין, לחכות שהעיתונים יעשו זאת עבורנו- כיום כל אתר השוואת מחירים מכובד עושה סקר שוק על כל מוצר או שירות בכל תחום אפשרי כמעט.
בנוסף, אתרי השוואת המחירים השתכללו עם השנים, ועל נקודה זו יש לשים דגש. ישנם אתרים הפועלים מול חנויות וחברות שונות ומקבלים מהם את המידע באופן ישיר. כך למעשה הפרסום שנמצא באתר, גם אם אינו מחייב את האתר, הרי שהוא משמש סוג של ערובה לצרכן שאכן המחיר הכתוב בו הוא אכן המחיר הנכון. כיום ישנה אופציה לצרכנים לדווח בעצמם לגולשים אחרים על טיב השירות והמחיר אותו הם קיבלו מהחנויות המדוברות. כך אותן חנויות נאלצות לא רק לדווח אמת אלא גם לקיים את מה שהבטיחו באתר.
ישנם אתרים אשר עובדים אל מול חברות ספציפיות ומקבלים מהן את ההצעות הטובות ביותר עבור הגולשים באתר. כך אתר מיפרייס, למשל, אשר מקבל בכל תחום בו הוא עוסק מספר הצעות מכל חברה, וכך יכולים הגולשים המבקשים מן האתר הצעות מחיר לקבל את הצעות המחיר הזולות והטובות ביותר עבורם.
דרך עבודה כזאת נעשית בצורה האמינה והבטוחה ביותר, ומחייבת את האתר להעניק לגולשים שלו את ההצעה הטובה ביותר עבורם, ולא משנה מאיזו חברה, ומאידך- החברות אשר מציעות את ההצעות השונות נאלצות להתחרות על כיסו של הצרכן, מה שכמובן מאפשר לצרכן ליהנות ממחיר ותנאים טובים יותר.
אתרי השוואת מחירים הם, למעשה, הדוגמא הבולטת ביותר להתגלמות השוק החופשי, הן מפני היותם של המחירים גלויים לכל, והן מפני שהחברות השונות נאלצות להתחרות על כיסו של הצרכן בידיעה ברורה שיש לו תמיד אופציה אחרת, נגישה לא פחות ואולי זולה יותר. לכן אין זה מפתיע שאתרי השוואת מחירים הפכו פופולאריים מאוד בקרב הצרכנים, והם פונים אליהם בטרם הם רוכשים מוצר או שירות מסוים.