זיכרון הוא היכולת של אדם לצבור מידע מסוגים שונים כמו: קולות, טעמים, מראות, ריחות וכדומה, והיכולת להשתמש בו. לכל אדם יש זיכרון, אלא אם כן הוא סובל ממחלות אשר לא מאפשרות לו לצבור מידע, או לזכור שיש לו את המידע הזה בראשו. לכל אחד יש טווחי זמן שונים בהם הוא זוכר, וכל אחד מחלק את הזיכרונות שלו בצורה שונה, בהתאם לסיטואציות בהן הם התרחשו. אותן סיטואציות יזכירו לו את אשר אירע בעבר, את אותו הזיכרון שכבר נמצא בתוכו.
ישנם סוגי זיכרונות שונים: זיכרון החישה למשל, המאפשר לאדם לזכור מגע או תמונה למשך זמן מסוים. זיכרון עבודה מדבר על הזיכרון המודע של האדם, קריא- האדם זוכר דברים רבים אך רק חלק מהם הוא זוכר בו זמנית, ורק חלק מהם נמצאים בתודעתו ברגע נתון. ישנו זיכרון לטווח ארוך, זיכרון שמאפשר לנו לזכור דברים נשכחים הרבה אחרי שנעלמו מן העין או הסתיימו.
שני סוגי זיכרון נוספים הם זיכרון צילומי, זיכרון המאפשר לנו לצלם סיטואציות מסוימות באופן שלם, על כל הפרטים שבהן, ולזכור אותן לאורך זמן. לא פעם זיכרון זה מושפע מאירועים משמחים או טרגיים המתרחשים בחיינו. הזיכרון השני הוא הזיכרון המרחבי, המאפשר לנו את היכולת להתמצא במקום בו אנו נמצאים, להכיר דרכים, ואת האופן כיצד להגיע ממקום למקום, גם אם היינו בו פעם אחת או פעמים ספורות בלבד.
הזיכרון היא תכונה חשובה על מנת שנוכל לא לחזור על דברים לא נכונים שעשינו, ולעשות שוב את הדברים הנכונים שעשינו. כמו כן הוא מאפשר לנו לצבור חוויות, רגשות, ולזכור אנשים, קולות, מראות וכדומה, אשר כבר חווינו. זיכרון הוא פרט חשוב במיוחד עבור מי ש
לומד, כך הוא צובר את חומר הלימודים שלו, מקשר בין תחום אחד לתחום אחר, וכמובן מתכונן למבחנים ועבודות חשובות שעליו להגיש.
דוגמא טובה לחשיבות הזיכרון הוא
מבחן פסיכומטרי. מבחן זה מצריך מאיתנו לזכור מילים, קשרים לוגיים ודרכים לפתור בעיות שונות אשר יש להן דרכים שבלעדי הזיכרון שלנו, נתקשה מאוד להגיע אליהן. לכן כאשר אנו לומדים ב
קורס פסיכומטרי נוהגים ללמד אותנו להשתמש בזיכרון שלנו בצורה הנכונה, כדי שיעזור לנו להגיע לפתרונות הנכונים. למשל, על ידי רישום מילים ושינונם, אסוציאציות שעל פיהן נזכור את המילים הנדרשות למבחן או את הקשרים השונים שעלינו לעשות בפתרון בעיות לוגיות.
אימוץ הזיכרון ופיתוחו הוא דבר חשוב שיש לעשות כבר מגיל צעיר. זו הסיבה שילדים נוהגים לשחק במשחקי זיכרון. כך הם יודעים לקשר בין דברים, על מנת שבעתיד יוכלו להשתמש באותה שיטה לצורכי פיתוח הזיכרון. מי שיש לו זיכרון טוב יכול לדלג על שלבים רבים במהלך החיים, שכן אין הוא צריך להתעמק שוב ושוב באותו הדבר. הפתרון לחלק מן השלבים נמצא כבר בידיו.