השלב הראשון המוביל להתקנת מערכת גז לרכב הוא קבלת אישור לכך ממשרד הרישוי. ניתן להתקין מערכת גז בכל רכב ששנת ייצורו היא החל מ1995 ומעלה. ההתקנה עצמה נעשית במוסכים המורשים לכך בלבד.
מקום ההתקנה הפיזי של מערכת גז לרכב הוא תא המטען או המקום המיועד לאחסון הגלגל הרזרבי. נפח המיכל נתון לבחירתכם והוא נע בין 50 ל- 90 ליטרים.( המרווחים בעשרות ליטרים). המעבר בין מערכת אחת לשנייה נעשה ע"י הנהג באמצעות מתג מיוחד לכך. מובן שעדיף להזין את המנוע בגז, ורק בעת הצורך לעבור לבנזין ( התנעת הרכב נעשית בבנזין , וכן כאשר הגז נגמר באמצע הדרך- יש התראה מתאימה ואז עוברים לבנזין). האחריות למערכת היא לשנה או לשלושים אלף ק"מ, מה שמגיע קודם. הטיפול בתקופת האחריות ולאחריה הוא פשוט: החלפת פילטר הגז בלבד בכל כמה שנים.
מערכת הגז אינה מכילה גופרית ולכן היא ידידותית לסביבה. היא מצננת את גזי השרפה, ורמת הזיהום יורדת בעקבות כך בכ- 10% מזו של הבנזין. לכן מערכת זו אינה פוגעת בשכבת האוזון, לעומת מערכות דלק רגילות הפולטות פיח וחנקן הפוגעים בצורה משמעותית יותר בשכבת האוזון.
מערכת הגז היא בעלת שריפה נקייה יותר, לכן היא גורמת לפחות זיהומים בחלקי המנוע השונים כגון: בוכנות, שסתומים , קפיצים, מערכת הפליטה על כל חלקיה. כל אלה ועוד מורידים באופן משמעותי את עלויות האחזקה של הרכב ואת מספר הביקורים במוסך. מספר הטיפולים במנוע ובשאר החלקים קטן יותר. חיסכון משמעותי נוסף הוא עלות הגז: מחירו כ- 50% מערך הדלק. עלות הנסיעה באותו קילומטרז היא בדיוק 50% אם נוסעים על גז במקום על דלק.
התקנת מערכת הנעה בגז עשויה להגיע עד 10,000 ש"ח כולל מע"ם. חברות מסוימות מציעות הנחה משמעותית של עד 50% על ההתקנה תמורת התחייבות של רכישת הגז אצלם לתקופה מוסכמת מראש. פרטים אלה ניתן לברר אצל סוכנים מורשים להתקנות מעין אלה. ניתן לציין שעלות ההתקנה מתקזזת על ידי החיסכון בדלק שהייתם אמורים להוציא בתקופה זו.
התקנת המערכת כדאית לרכב הנוסע לפחות כ- 25,000 עד 30,000 ק"מ לשנה (בין 2,000 ל- 2,500 ק"מ לחודש), וכן לרכב שצריכת הדלק בו גבוהה מאוד- בין 6 ל-9 ק"מ לליטר. לחברות בעלות צי-רכב הצורכים אלפי ליטרים בחודש- הכדאיות לעבור למערכות גז אינה מוטלת בספק.
אם קונים רכב מיד שנייה המוסב לגז חשוב לשים לב שיהיה רישום ברישיון הרכב סעיף המציין שהרכב מונע בבנזין פלוס גפ"מ (גז פחממי מעובה). הרישום ברישיון הרכב הוא ההוכחה שהמערכת הותקנה בצורה חוקית, דבר שימנע בעיות בעתיד.
כיום קיימת בעיה מסוימת בתדלוק כלי הרכב המונעים בגז: מספר תחנות הגז מועט. אבל יש להניח שהבעיה תיעלם במשך הזמן: ככל שמספר הרכבים המונעים באמצעות גז ילך ויגדל, והצורך בתחנות כאלה יגדל- גם מספרן יתרבה בהתאם. כיום עובדות בפועל כ- 20 תחנות כאלה ברחבי הארץ, והתחזית שתפתחנה עוד כ- 100 תחנות כאלה עד סוף 2008.
מילוי הגז הוא מאוד פשוט ונעשה באמצעות פיה מיוחדת , אמצעי התשלום כמקובל לגבי דלקים שונים.
חל איסור להחנות רכבים עם מערכות גז בחניונים תת קרקעיים בגלל חוסר אוורור של המקום. לאחרונה מחייבים את החניונים להתקין מערכותאוויר אך רובם אינם עושים זאת בגלל עלויות גבוהות.
קושי נוסף שאתה נתקל בו אם רכבך מונע על גז הוא האיסור לחנות בחניות תת קרקעיות סגורות: בכניסה לחניון תת קרקעי מוצב תמיד שלט המתריע על איסור כניסה לרכבים מסוג זה. בשאר המקומות הרגילים ניתן להחנות מכוניות כאלה בתנאי שהמקום נמצא באוויר הפתוח.
מובן שאתה הוא המחליט אם התקנת מערכת הנעה לרכבך היא כדאית. קח בחשבון שההוצאה הראשונית של התקנתה של מערכת כזאת מתקזזת לטווח ארוך עם החיסכון בדלק והאחזקה של רכבך, שלא לדבר על הנסיעה בטיחותית יותר והשמירה על אוויר נקי יותר.