מכוניות המונעות על גז מזהמות פחות, עלות האחזקה שלהן זולה יותר והטיפול בהן פשוט מאוד.
מדובר במערכת שהתפתחה בעולם במחצית השנייה של המאה ה20, כתוצאה משינויים כלכליים ופוליטיים אשר העלו את מחירי הנפט (והשפיעו על מחירי הבנזין והסולר), וכתוצאה ממחלות שהתגלו עקב שינויים אקולוגיים. מדינות רבות מעודדות היום רכישת מכוניות הפועלות על מערכות גז ופועלות על דלק חלופי (גפ"ם- גז פחמני מעובה), אם בעזרת סובסידיות, או הטבות ופטור ממס. לדוגמא: אי מניעת כניסת מכוניות בעלות מערכות גז אל מרכזי הערים, בזמן שעל מכוניות רגילות נאסרה הכניסה. בשנת 2002 הותר השימוש ברכב עם מערכת גז גם בישראל, וכיום פרוסות תחנות דלק רבות המטפלות במכוניות אלו.
מדוע מכוניות בעלות מערכות גז לרכב נחשבות לידידותיות לסביבה? מאחר ותערובת הגפ"ם/אוויר הומוגנית יותר מאשר מערכות בנזין/אוויר, והיא מפחיתה רעלים כמו חומצה חנקנית, פחמימנים ורעלים נוספים. מכוניות המונעות בגז אינן פולטות פיח, תחמוצת פיח, תחמוצת גופרית וחנקן. מכיוון שהמערכות אינן מכילות גופרית הן מאפשרות לצנן גזי שריפה, ולכן רמת הזיהום בשריפת גפ"ם היא פחות מ- 10% מרמת הזיהום בשריפת בנזין. בניגוד למכוניות אחרות, אין המכוניות המונעות בגז פוגעות בשכבת האוזון. ומאחר והן נטולות שעווה, בעירתן נקייה, והגז מסונן ולא משאיר משקעים על הבוכנות, הגלגלים והשסתומים.
הטיפול במכוניות אלה הוא קל ובעיקר זול יותר. מחיר הדלק בו משתמשת המערכת, הגפ"ם, הוא מחציר ממחיר הבנזין, מה שמביא לחסכון של מאות שקלים בחודש ואלפי שקלים בשנה.
הפעולה השקטה והחלקה של המנוע והשריפה הנקייה של הדלק והתוצרים מקטינים את בלאי המנוע, מה ששומר על שמן נקי ומאפשר טיפולים במרווחים ארוכים יותר. בנוסף, חוסך הצרכן מאחר והמסננים והמצתים נשארים נקיים ואין פגיעה בצינור הפליטה.
בעיקרון יש צורך לעשות טיפול אחרי 1000 הק"מ הראשונים שאחרי ההתקנה, וביקורות תקופתיות. מדובר במערכת אמינה ובעיקר בטוחה. היא פועלת על שלושה שסתומי ביטחון, המאתרים כל דליפה אפשרית. בכל מקרה של שריפה השסתומים נסגרים מיידית, המערכת מפסיקה להעביר גז למנוע ומעבירה אותו באופן אוטומטי לפעולה על בנזין. הנהג מתעדכן על ידי נורית אדומה שנדלקת בלוח השעונים. הוא יכול להמשיך לנסוע באופן רגיל, אך יצטרך לבדוק את מקור התקלה. המערכת עומדת בכל מבחן ריסוק, שכן היא מוגנת על ידי שלושה מ"מ של פלדה. בכל תרחיש אפשרי של תאונה המיכל לא ידלוף, ואין סכנה שיתפוצץ כתוצאה מירי או מאש סמוכה (בניגוד למיכל בנזין).
המערכת בנויה להיות מותאמת למכוניות המונעות על ידי בנזין. מחשב המערכת פועל בתיאום עם מחשב המכונית, לכן גם ביצועי הרכב נשארים דומים. מכאן שהלקוח מרוויח גם חסכון וגם את ביצועי הרכב המקוריים.
כיום מטפלות מספר חברות בישראל ברכבים בעלי מערכות גפ"ם. המערכות עומדות בתקנים האירופאיים וניתנות להעברה לרכבים חדשים במידה ומחליפים רכב. אחריות מסופקת למערכת ולחלקי החילוף, כמו כן מבצעות החברות טיפולים במערכת במידת הצורך. המערכת עצמה יכולה לעבוד במשך שנים רבות.
לאור השינויים האקולוגיים ועליית מחירי הדלק בעולם, מערכת הגז היא פיתרון טוב למי שרוצה להקל על כיסו וגם על סביבתו.